Tervetuloa Koulu 3.1 -hankkeen blogiin. Hanke on opetushallituksen rahoittama.

17 tammikuuta 2012

Kiviharjun Jani BETT:issä


BETT-tapahtuman puitteissa järjestettiin useita erillisiä pieniä tilaisuuksia ja BETT-konferenssiin kuuluneita Learn Live -luentoja. 

Näissä aiheet vaihtelivat pedagogisesta ideoinnista hallinnollisiin TVT-ratkaisuihin ja uusien innovaatioiden esittelystä uusien teknologisten ratkaisujen demonstroimiseen. Ryhmämme osallistui muun muassa tilaisuuteen, jossa esiteltiin lisätyn todellisuuden (AR, Augmented Reality) mahdollisuuksia ja tilaisuuteen, jossa käsiteltiin videokaappausteknologiaa palautteen antamisen välineenä.

Lisätyn todellisuuden käyttömahdollisuuksissa saimme kuulla museon terrakottasotilasnäyttelyyn rakennetusta sovelluksesta, jonka avulla vierailijat voivat omilla mobiililaitteillaan katsoa näyttelyä kiertäessään tietoiskuja ja samalla nähdä näyttelytilassa esimerkiksi virtuaalisen täysikokoisen terrakottasotilaan, jonka kanssa voivat mennä samaan valokuvaan (http://www.magma-studios.com/augmented-reality-applications#dinosaurs-live),

voivat soittaa edessään näkyvää valtavaa soittokelloa sovelluksen avulla  tai esimerkiksi nähdä sotilaiden kaivautuvan julisteen läpi näyttelyn käytävillä. Tällaisen sovelluksen käyttö varmasti lisäisi oppilaiden innostusta kiertää näyttelyä läpi ja samalla antaa näyttelyn pitäjille mahdollisuuden jakaa havainnollisemmin ja monipuolisemmin tietoa näyttelyn aiheista.

Toisessa tilaisuudessa Russell Stannard kertoi kokemuksistaan ja ideoistaan videokaappausohjelman (Jing) hyödyntämisessä, kun opiskelijoille annettaan palautetta. Hän oli kokeiluissaan huomannut ruutukaappausvideon opiskelijoita innostavaksi ja tehokkaaksi palautteen antamisen välineeksi esimerkiksi kirjallisiin raportteihin. 

Stannard on tehnyt tästä ja monista muista aiheista samalla ohjelmalla opetusvideoita opettajille (www.teachertrainingvideos.com ja http://www.teachertrainingvideos.com/jingInReality/index.html). Hänen BETT-esityksensä kalvot ovat tutustuttavissa osoitteessa http://www.scribd.com/doc/77898263/BETT. Kaikkiaan Learn Live -tilaisuuksista sai runsaasti uusia ajatuksia ja jopa suoraan vinkkejä oman opetuksen ja ohjauksen kehittämiseen.

Jani Kiviharju

15 tammikuuta 2012

Koulu 3.1 ideoita Lontoon BETT-tapahtumasta


BETT-konferenssi on  opetusalan tieto- ja viestintätekniikan iso kansainvälinen tapahtuma. Se kokoaa opettajia ja oppilaitoksien edustajia, opetusmateriaalien valmistajia, laite- ja ohjelmistotoimittajia, pedagogisten innovaatioiden tekijöitä ja opettajakouluttajia.

Koulu 3.1 –hankkeen näkökulmasta konferenssi viestitti siitä, että olemme kovasti ajan hengessä yhteisöllisen median ja ns. pilvipalveluiden käyttöönoton ja hyödyntämisen osalta. Teknologiset innovaatiot taasen tuottivat henkistä tuskaa ikuisen hankintamäärärahojen tiukkuuden vuoksi. Uudet, entistä monipuolisemmat ja teknisesti edistyneemmät älytaulut, kosketusnäytölliset työpöydät, ”jokaiselle oma läppäri” (1-to-1) –hankkeiden esittelyt, laajojen ohjelmistojärjestelmien ja e-oppimateriaalien markkinointi, antavat vakavia haasteita ja asettavat valinnan paikkoja normaalikouluille.

BETT-tapahtuman luennot ja näytteilleasettajien esitykset vaihtelivat tasoiltaan. Tähän blogiin saamme muutaman palautteen näistä.

Koulu 3.1 -hanketta ajatellen tapahtuma oli täynnä erilaisia toteutuneita hankkeita, toimintamalleja ja materiaaleja. Ehkäpä eniten pinnalla oli erilaiset pilvipalvelut ja niiden tuottamiseen sekä hyödyntämiseen tarkoitetut työkalut.

09 marraskuuta 2011

Koulu 3.1 -hankkeen kokeilut, 1.kierros

Ensimmäisellä kierroksella käynnistyivät seuraavat hankkeet (12 kpl, 8 normaalikoulussa):
  1. Oppilaan äänestysjärjestelmän käyttö Promethean-kosketustaululle, Hgin yliopiston Viikin normaalikoulu
  2. Airplayn käyttö kuvataiteen opetuksessa, Oulun normaalikoulu
  3. iOps - iPhone ja iPad ilmaisohjelmat työvälineenä opetussuunnitelman toteuttamisessa, Kajaanin normaalikoulu
  4. Muuttuva kaupunkimaisena, Savonlinnan normaalikoulu
  5. Lukion pitkän matematiikan tukiryhmä Facebookissa, Jyväskylän normaalikoulu
  6. Wiki ja video fysiikan opetuksen työvälineenä, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
  7. Wiki-sivusto ja Google Docs opetusharjoittelun ohjauksen välineenä, Tampereen normaalikoulu
  8. Blogit ja wikit peruskoulun kirjallisuuden käsittely välineinä, Tampereen normaalikoulu
  9. iPad yläkoulun matematiikan opetuksen innostajana, Oulun normaalikoulu
  10. Rauman normaalikoulun esittelyvideo, Rauman normaalikoulu
  11. Kuvataideblogit - Neljän blogityömenetelmän pedagoginen kokeilu, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
  12. Mobiilipalvelut opetuksen, ohjauksen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön tukena, Hämeenlinnan normaalikoulu
Toiselle kierrokselle (joka avautuu välittömästi) mahtuu vielä 8 hanketta. Nopeimmat voittavat.

06 lokakuuta 2011

Muuallakin tapahtuu

Viikin normaalikoulu on mukana kahdessa sormitietokone -hankkeessa, Molla- ja Sormet-hanke. Näiden hankkeiden edesottamuksia ja ajatuksia voi seurata Lappeenrannan opetusviraston Saimaan mediakeskuksen ylläpitämiltä sivuilta: http://sormet.ejuttu.fi/ ja http://molla.ejuttu.fi/. Kannattaa tutustua.

Ari

03 lokakuuta 2011

Syksyn 2011 hankkeet -takaraja 15.10.

Ensimmäiset Koulu 3.1 -osahankkeet ovat lähteneet liikkeelle. Tällä kertaa kokeillaan mm. mobiililaitteita ja iPadeja, blogeja erilaisissa käyttötarkoituksissa - prosessikuvauksessa, työnäytteiden esittelyssä, tehtävien jakamisessa ja itse kurssin kuvauksessa - sekä multimediaa luonnontieteen työselostuksien tuottamisessa.

Yhteisöllisen median työkalut ovat löytämässä käyttötarkoituksen hyvinkin erilaisissa konteksteissa. Myös koulujen toiminnan kuvauksissa (esittelyvideot), kodin ja koulun yhteydenpidon parantamisessa (oppilaiden verkkolehti, päivänavausten streamaus nettiin) ollaan kokeilemassa uusia ideoita tietoä ja viestintätekniikan mahdollisuuksia hyödyntäen.
Koulu 3.1 -osahankkeiden ensimäisen kierroksen takaraja on 15.10. eli parisen viikkoa on aikaa. Vielä on useamman koulun osalta hakemukset jättämättä - voi myös ilmoittaa, ettei tällä kertaa löydy toteuttajia, koska on kouluja, joissa olisi enemmänkin halukkaita kuin ne kaksi, jotka tässä vaiheessa on luvattu varmana.
Siis 10 tunnin työmäärän edestä korvataan suunnittelu- ja raportointityötä ja sen lisäksi on mahdollisuus kohtuulliseen laitehankintapanostukseen. Laittakaa kysymyksiä, jos on jotain ongelmia tai tarvitsette apuja ideoinnissa.

12 syyskuuta 2011

Ohjeet kouluille

Koulu 3.1 -hankkeen ohjeet ja lomakkeet on liitetty hankkeen wiki-sivulle osoitteeseen: http://koulu31.wikispaces.com. Koulujen vastuuhenkilöt (tvt-yhdyshenkilöt) saavat pääsyn sivustolle. Sivuilla on myös hankkeen hakuvaiheen asiakirjoja ja talousasiakirjoja.

Lomakkeet löytyvät myös Norssiope.fi -sivustolta kaikkien kiinnostuneiden hyödynnettäviksi. Hankkeista (1-2 per koulu) lienee hyvä keskustella ensin koululla, ennen kuin papereita ja toiveita laitetaan eteenpäin hankkeen koordinaattorille.